ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آخرین لخظات انتظار

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی آورد که تا چند روز دیگر آمار جمعیت جهان به مرز هفت میلیارد نفر خواهد رسید و کارشناسان بیم آن دارند که نابرابری جنسیتی تعداد زنان و مردان منجر به ظهور پدیده جدید " کشور مردهای مجرد" شود ، پدیده ای که رقابت برای همسریابی را دشوار خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ پیامدهای دقیق آنچه که کریستوف گیلموتو جمعیت شناس فرانسوی به عنوان "مذکرسازی هشداردهنده" در کشورهایی مانند هند یا چین از آن یاد می کند منجر به موارد گزینشی سقط جنین شده است. اما شماری از کارشناسان بر این باورند که طی پنجاه سال آینده کاهش تعداد زنان در جهان جامعه بشری را با تاثیری مشابه تغییرات اقلیمی مواجه خواهد ساخت ، تاثیری که قابل رویت نیست اما واقعی است.در ورای این هشدارها آمار هایی پنهان شده است که قابل انکار نیست.

این آمارها حاکی است در برابر یکصد دختر ،‌ بین 104 تا 106 پسر متولد می شود و کوچکترین تغییر در این نسبت تنها بر اثر عوامل غیرعادی اتفاق می افتد.در هند و ویتنام این آمار تقریبا 112 پسر در برابر یکصد دختر اعلام شده است.

در کشور چین این آمار تقریبا به 120 پسر در برابر صد دختر می رسد و در برخی مناطق نیز تا 130 پسر شمارش شده است.

این گرایش به تولد نوزادان پسر رو به گسترش است به این صورت که در جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ‌ ارمنستان این نسبت بیش از 115 پسر در برابر یکصد دختر گزارش شده است .در صربستان و بوسنی هرزگوین نیز همین روال برقرار است.

"آمارتیا سِن" اقتصاددان و برنده هندی نوبل صلح در سال 1990 مقاله ای منتشر کرده بود که عنوان آن شوک آور بود،‌ در این عنوان نوشته شده بود  :بیش از یکصد میلیون زن در جهان کم است.

متخصصان جمعیت شناسی بر این باورند که این رقم از مرز 160 میلیون هم فراتر رفته است و علت آن را باید در مواردی مانند ترجیح والدین برای داشتن نوزاد پسر ، کاهش میزان باروری و از همه مهمتر اکوگرافی با قیمت ارزان دانست که نوعی تسهیلات برای اقدام غیرقانونی سقط جنین در صورت دختر بودن نوزاد به شمار می رود.

گیلموتو متخصص فرانسوی جمعیت شناسی معتقد است حتی اگر نرخ تولد در هند و چین نیز تا ده سال آینده به حالت عادی برگردد ،‌ ازدواج در این دو کشور تا دهها سال همچنان برای مردان به عنوان کاری پر دردسر باقی خواهد ماند.

وی در تحلیل خود می گوید نه تنها این مردان مجبور خواهند شد در سنین بالاتر ازدواج کنند بلکه احتمال دارد در برخی کشورها حتی مجرد باقی بمانند.

چند سالی است که والِری هودسون و آندریا دن بوئر متخصصان مسائل سیاسی کشورهای آسیایی را که جمعیت مردان در آنها بسیار زیاد است نوعی تهدید برای غرب دانسته اند.

موسسات سازمان ملل نیز درباره رشد کاهش شمار زنان در برابر مردان و همچنین مهاجرت مردم برای ازدواج هشدار داده اند. اما راه حلهای اندکی برای حل و فصل این مشکل تا کنون پیشنهاد شده است.گیلموتو معتقد است که اولویت امروز اطمینان یافتن از این موضوع است که این مشکل عمومیت پیدا خواهد کرد و تنها در کشورهای نوظهور اتفاق نمی افتد.

 


نوشته شده در جمعه 90/8/6ساعت 5:53 عصر توسط محمدرضا محمودی راد نظرات ( ) |


Design By : Pichak