ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آخرین لخظات انتظار

 

در شرایطی که ایالات متحده تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی و سیاسی در داخل و خارج قرار دارد، رسانه‌های این کشور از تلاش فرافکنانه دولت باراک اوباما در نسبت دادن اقدام تروریستی علیه سفیر سعودی در واشنگتن را جک آوریل اعلام کردند.

به گزارش رجانیوز، امریکا ادعا کرده که طرح نیروی قدس سپاه پاسداران ایران برای ترور عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را خنثی کرده است. در این رابطه، یک شهروند ایرانی تبار ایالات متحده دستگیر شده است. اریک هولدر وزیر دادگستری ایالات متحده، اعلام کرده که یک ایرانی امریکایی به اتهام تلاش برای ترور عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی دستگیر شده است. نام متهم منصور ارباب سیار 56 ساله، اعلام شده است.

اما داستان تخیلی دولت اوباما را که با مصرف انتخاباتی تدارک شده، حتی رسانه‌های امریکایی نیز باور ندارند.

ماهنامه معتبر امریکایی"آتلانتیک" در مطلبی تحت عنوان "آیا ایران واقعا قصد داشت سفیر سعودی را ترور کند؟" نوشت: اگرچه گزارش مربوطه محتوای خوبی برای یک داستان جاسوسی بود اما عملیاتی شدن آن در دنیای واقعی با رفتارهای گذشته ایران و منافع آن در تضاد است.

این ماهنامه در عین حال با اشاره به حمایت ایران از مقاومت فلسطین و لبنان علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی نوشت: ایران هرگز در حمایت آشکار از تروریسم (مقاومت علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی) در جایی که با منافعش همخوانی داشته، خجالت نکشیده است اما ترور سفیر سعودی در شرایطی که در بهار عربی، دوری ریاض از واشنگتن به نفع ایران است، در راستای منافع تهران قرار ندارد چرا که این ترور، عربستان و امریکا را به هم نزدیک می کند.

در ادامه این تحلیل آمده است: «در صورت شکسته شدن اتحاد قدیمی امریکا و عربستان مسلما ایران برای گسترش نفوذ خود و به‌ویژه در کشورهای دارای جمعیت شیعه مثل عراق و بحرین یا لبنان دست بازتری خواهد داشت. حتی ایران ممکن است برخی از کشورهای عربی را که حول محور اتحاد ریاض و واشنگتن حلقه زده‌اند، به سوی خود جلب کند. بهترین قسمت در چنین سناریویی این است که ایران حتی لازم نیست برای وقوع این حالت کاری کند.

اگر قرار باشد مناسبات استراتژیک عربستان و امریکا به‌هم بخورد، ایران نیازی ندارد که حتی یک گام کوچک در این مسیر بردارد، بنابراین ابلهانه‌ترین کاری که ایران می‌تواند بکند، این است که مانع شکسته شدن این اتحاد شده و عربستان و امریکا را یک بار دیگر به یکدیگر نزدیک کند. برای مثال، با اقدام به ترور سفیر عربستان در خاک ایالات متحده امریکا موجب انجام این کار شود.»

مجله آتلانتیک خاطر نشان کرد: سران ایران افراد ابلهی نیستند، آن چه پشت آن نهفته اند، سیاست حساب‌شده و عمل‌گرایانه برای پیشبرد منافع منطقه‌ای آن کشور است، بنابراین متحد کردن واشنگتن و ریاض با یک عملیات تروریستی آن‌ هم در شرایطی که روابط آن‌ها به شدت تیره شده است، موجب افزایش حمایت افکار عمومی و سیاستمداران امریکا از عربستان خواهد شد و چنین اقدامی هیچ نفعی برای ایران نخواهد داشت. طراحی یک چنین توطئه‌ای آن قدر دور از ذهن است که به جای طرح اتهام علیه ایران، سوالات فراوانی را به میان می‌آورد.

این مجله امریکایی سپس در اثبات مضحک بودن سناریوی ساختگی دولت امریکا علیه ایران، به طرح این سوالات پرداخته و از جمله پرسید:

«اگر ایران تا این حد به خود دردسر بدهد که یک بمب‌گذاری را برای اجرا در خاک امریکا طراحی کند، چرا یک مقام نه چندان مهم را هدف قرار دهد؟

اگر ایران قرار است در خاک امریکا حمله‌ای را سازمان‌دهی کند، چرا این کار را در سال‌های پس از حملات 11 سپتامبر و به عنوان مثال در اوج جنگ عراق انجام نداد؟ چرا چنین حمله‌ای را درست چندی پس از آزادی دو کوهنورد امریکایی انجام دهد که در نوع خود نوعی مصالحه‌طلبی در برخورد با امریکا بود؟ چرا آن طور که دادستان کل امریکا ادعا می‌کند ایران برای انجام این طرح لازم است با باندهای قاچاق مواد مخدر مکزیک همکاری کند؟ یا آن طور که برخی یادآوری کرده‌اند آیا ارسال پول به امریکا یا صحبت در مورد این توطئه در مکالمات تلفنی واقعا می‌تواند روش مرسوم دستگاه اطلاعاتی کشوری مثل ایران باشد؟»

شبکه تلویزیونی امریکایی پی‌بی‌اس هم سناریوی مطرح شده علیه تهران را برای ایرانی ها "جوک آوریل" خواند و نوشت: «هر اقدام جنایی نیاز به انگیزه دارد و تهران با توجه به اینکه انجام چنین تروری، امریکا و عربستان سعودی را به هم نزدیک می کرد، هرگز چنین انگیزه ای ندارد.»

روزنامه امریکایی یو اس‌ای‌تودی هم با روایت داستان تخیلی مربوطه تیتر خود را به سخنان رابرت مولر رئیس اف بی آی در روز سه شنبه گذشته اختصاص داد و به نقل از وی نوشت: موضوع مطرح شده بسیار به فیلمنامه های هالیوود شبیه است.

روزنامه انگلیسی گاردین هم، ورود مقام‌های ارشد دستگاه دیپلماسی امریکا و حتی رئیس‌جمهوری این کشور به داستان سرایی اف بی آی و سازمان مبارزه با مواد مخدر امریکا را غیرعاقلانه دانست و نوشت: طرح یک ادعا که در دادگاه باید به اثبات برسد و دو متهم حقیقی دارد، توسط مقامات ارشد و نسبت دادن آن به یک دولت می تواند در شرایطی که منطقه خاورمیانه با ناآرامی همراه است، به سیاست خارجی واشنگتن آسیب جدی وارد کند.

این روزنامه جنگ طلب ها را تنها کسانی دانست که از طرح چنین سناریوهایی بهره خواهند برد.

وب‌سایت ضدجنگ آنتی وار هم در مقاله ای با تمسخر سناریوی هالیوودی امریکا علیه ایران در مطلبی تحت عنوان "طرح ایران برای ترور؛ جعل، دروغ و دغل" از آن تحت عنوان هیاهوی تبلیغاتی بد یاد کرد و نوشت: کلید فهمیدن ساختگی بودن این داستان، گزارش نیویورک تایمز است که در آن آمده " "پریت باهارارا" یک دادستان آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی گفته در حال حاضر هیچ انفجاری در هیچ جا اتفاق نیفتاده و هیچ‌کس هم در خطر نیست.

نگارنده این مقاله با یادآوری سخنان این دادستان آمریکا ادامه داد: این سخنان به معنای آن است که همه چیز از ابتدا تا انتها ساختگی است.

آنتی وار افزود: این الگوی عمومی تمامی عملیات‌های ضد تروریستی آمریکا است زیرا پیدا کردن و دستگیر کردن تروریست‌های واقعی بسیار دشوار است. نیروهای فدرال به‌جای آنکه به‌دنبال تبهکاران واقعی باشند و آنان را دستگیر کنند برای مسلمانان مهاجر دام پهن می کنند، آنان را به‌سوی دام هدایت می کنند و سپس در موقع مناسب آنها را شکار می کنند.

این وب‌سایت افزود: این داستان هیچ صحت و اعتباری ندارد زیرا هیچ منطقی بر آن حاکم نیست. به فرض اینکه قبول کنیم ایرانی ها می خواسته اند سفیر عربستان را در خاک آمریکا به قتل برسانند و برای این کار با مافیای مکزیک وارد معامله شده اند، پس چرا مبلغ توافق شده را از ایران به آمریکا ارسال کرده اند. این داستان ساختگی در چارچوب تبلیغات جنگی علیه ایران ارایه شده است. قبلا هم جناح جنگ طلب آمریکا همین روش را در مورد عراق به‌کار برد. اینکه اعلام شد عراق دارای سلاح‎های کشتار جمعی است.

در ادامه این مقاله آمده است: این داستان خیلی ترسناک است؛ نه به خاطر اینکه صحت دارد و یا دارای اعتبار است بلکه به خاطر اینکه واقعا هیچ چیز نیست (از اساس دروغ است).


نوشته شده در یکشنبه 90/8/1ساعت 4:32 عصر توسط محمدرضا محمودی راد نظرات ( ) |


Design By : Pichak